Cookie Consent

InBrabant.nl gebruikt cookies om de site goed te laten werken. 

Meer weten over cookies en hoe we met je privacy omgaan?

Ready for take off: de vliegende auto van Pal-V

Henry Ford sprak ooit de woorden: “It’s not a matter if a car is gonna fly, but when.” Nou, laat dat maar aan Brabanders over! Sinds 2007 werkt het bedrijf Pal-V uit Raamsdonksveer aan het bouwen van een vliegende auto. Na zo’n 15 jaar innoveren is het bijna zover: in 2022 gaat de eerste auto de lucht in! De Brabantse Pal-V  wordt daarmee officieel de eerste gecertificeerde vliegende auto ter wereld.

Bij het bouwen van een vliegende auto komt veel kijken. Het moet een volwaardige auto zijn met versnellingen, gas, rem en koppeling en tegelijkertijd over alle technologieën beschikken om te kunnen vliegen, zoals een rotorsysteem. En dan moet die combinatie ook nog eens zo licht en compact mogelijk zijn en snel te kunnen transformeren van auto naar een zogenaamd aeroplane. En flinke puzzel dus, maar Pal-V bewijst dat het kan.

Personal Air and Land Vehicle
Pal-V staat voor Personal Air and Land Vehicle en omschrijft zichzelf met deze uitvinding als een marktmaker. Het bedrijf creëert een nieuwe industrie als het gaat om vliegende auto’s en de hele wereld houdt hen in de gaten. Wereldwijde nieuwszenders als Al Jazeera en CNN bezoeken de fabriek in Raamsdonksveer. Betere PR voor Brabant kunnen wij niet bedenken.

Uitvinden is verboden
Als je de allereerste ter wereld bent, loop je tegen veel uitdagingen aan. Zeker wanneer het gaat om de ontwikkeling van een vliegende auto. Marco van den Bosch, CCO bij Pal-V, vertelt hierover: “Bij Pal-V is één ding verboden en dat is uitvinden. En dus zochten we oplossingen in synergie in technologie. Er zijn zoveel technologiebedrijven en kenniscentra in Brabant waardoor we veel kennis dicht bij huis hebben. Zo is Pal-V gebouwd in combinatie met een andere Brabantse uitvinding: de carver. Deze driewieler op de weg zorgt er namelijk voor dat de Pal-V stabiel op de weg ligt terwijl er een opvouwbaar rotorsysteem bovenop zit. Dankzij die combinatie is Pal-V een auto en vliegtuig ineen, verpakt in 656 kilo en made in Brabant.

Brabantse partners
Naast de carver zijn er nog meer Brabantse ingrediënten toegevoegd aan de totstandkoming van Pal-V. “We hebben een enorm belangrijke partner gevonden in Breda International Airport”, vertelt Marco. “Het is voor ons de ideale plek om te testen en om opleidingen te verzorgen. Zo hebben we met Breda Aviation een Fly Drive-academy opgestart waaraan nu al studenten deelnemen. Er loopt dus al een professioneel opleidingssysteem. Daarnaast krijgen we veel medewerking van de BOM, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en gebruiken we Gilze-Rijen als testlocatie. Dus wij zijn heel gelukkig met onze locatie hier in Brabant.”

EASA-certificering
Niet alleen technologie bleek een uitdaging bij de ontwikkeling van Pal-V, ook wetgeving en certificering speelden een rol. 

“Omdat Pal-V wereldwijd de allereerste gecertificeerde vliegende auto is, moesten we instanties begeleiden bij het ontwikkelen van gestandaardiseerde programma’s die ons konden certificeren.''

Marco vertelt: ''Je kunt een vliegende auto niet zomaar registreren bij de belastingdienst of het RDW.''

Niet alleen de auto wordt gecertificeerd, de hele fabriek krijgt het EASA (European Aviation Safety Agency)-certificaat en ook hiermee schrijft Pal-V geschiedenis. Na de overname van Fokker is Pal-V het eerste luchtvaartbouwbedrijf in Nederland. Ze zijn de derde fabriek in Europa die commerciële luchtvaartuigen mag bouwen. Met deze productiemogelijkheid geven ze een enorme boost aan de werkgelegenheid in Brabant.

Pionier
De komende 10 jaar wordt er meer verandering in mobiliteit verwacht dan in de afgelopen 100 jaar. Niet zo gek, geeft Marco aan: “De lucht heeft een enorme hoeveelheid 3D-ruimte en snelwegen raken vol. De opkomst van elektrische en vliegende auto’s is een enorme toevoeging aan de mobiliteitsuitdagingen. Het is prachtig om daar met Pal-V pionier in te kunnen zijn. We moeten nog 125 verificatie vlieguren maken en dan gaat in 2022 de eerste auto de lucht in.” “Waar?” vraag je je af? In Brabant natuurlijk! Waar anders?