Dieselbussen zijn één van de grootste vervuilers van binnensteden. Hoe mooi is het dan dat de bussen van busbouwer Ebusco volledig elektrisch rijden met zero emissie? Daarnaast levert Ebusco een compleet ecosysteem om hun bussen rijdende te houden. Daarmee stopt hun drive niet: de slimme busbatterijen worden ook ingezet als opslagplek om energieschaarste op te lossen. Inmiddels verovert dit Brabantse bedrijf alle continenten met haar duurzame innovaties.
Rob Stevens is marketing- en communicatiemanager bij Ebusco: “Wij bouwen elektrische bussen en leveren daarnaast een compleet transportecosysteem om die bussen rijdend te houden tijdens hun gehele levensduur. Dat betekent dat we de laadinfrastructuur voor de voertuigen leveren en opslagcapaciteit voor stroom.” De nieuwste innovatie van het bedrijf, de Ebusco 3.0 composite electric bus, kan met een volle accu zo’n 575 kilometer rijden en gaat naar verwachting zo’n 25 jaar mee, zo’n 10 tot 15 jaar langer dan een normale bus. Dat maakt de CO2-voetprint een stuk lager!
Dieselbussen zijn al jaren de grote vervuilers van binnensteden en betekenden in 2012 het officiële startsein van Ebusco. Het bedrijf is vanaf nul begonnen met de ontwikkeling van elektrische bussen onder leiding van de man met de vooruitziende blik: Peter Bijvelds. “Bussen zijn de grote vervuilers in de steden. Tegelijkertijd kun je die heel makkelijk elektrisch laten rijden omdat de infrastructuur van de laadpalen vrij simpel is. Je hoeft deze alleen in de busgarage te hebben.”
Ebusco was de eerste Europese fabrikant die voldeed aan alle EU-vereisten op het gebied van veiligheid, milieu en productie. Toch was Europa niet direct enthousiast over Ebusco’s eerste bus. Terug aan de tekentafel werd het rijbereik van de batterij opgedreven en het maximaal aantal passagiers vergroot. Enkele steden, waaronder München, Amsterdam en Frankfurt, waagden de sprong. Maar het was vooral het bestuursakkoord ‘Zero Emissie’ uit 2016 dat Ebusco enorm heeft geholpen. In Nederland mogen openbaarvervoerbedrijven vanaf 2025 alleen nog emissievrije stads- en streekbussen kopen. In 2030 moeten alle bussen met verbrandingsmotor weg zijn. Stevens: “Tot 2016 verkochten we in totaal misschien twintig bussen, maar sindsdien gaat het snel. En we hebben een behoorlijke voorsprong op traditionele busbouwers.”
Vliegtuigengineers bij een busbouwbedrijf? Wel bij Ebusco! Het bedrijf keek de kunst af van de vliegtuigindustrie en gebruikte carbon en glasvezel als frame in plaats van staal. Het blijkt het ideale materiaal voor een elektrische bus. Hoe lichter een bus, hoe meer kilometers er gereden kunnen worden met dezelfde batterijen. Per bus werd vier ton gewicht bespaard, waardoor deze 30% minder weegt dan conventionele bussen. Een normale dieselbus van 12 meter weegt ongeveer 14.000 kilo, de nieuwe Ebusco slechts 9.500 kilo. Hiermee heeft Ebusco de lichtste (elektrische) personenbus ooit gemaakt. Carbon heeft nog een voordeel: de levensduur. Het lichtgewicht materiaal kent geen metaalmoeheid. Iets waar traditionele bussen vaak aan ten onder gaan.
Uniek is verder dat de batterijen in de vloer zitten in plaats van op het dak. Dat heeft als voordeel dat de bus niet overhelt in de bochten én dat de dakconstructie nog lichter kan zijn. Hierdoor heb je een hoger bereik of kun je een kleiner accupakket nemen. En dat scheelt weer aanzienlijk in de kosten, want naast duurzaamheid zijn de aanschafprijs en de operationele kosten zwaarwegend. Uniek is dat het Ebusco is gelukt om een bus met marktconforme prijzen te maken. Daarbij kijk je naar een bus die over de hele looptijd het goedkoopst is, rekening houdend met onderhoudskosten, energiekosten, beschikbaarheid van de bus, etc. Ebusco heeft hierin de laagste total cost of ownership. Logisch dus dat er orders uit heel Europa binnenstromen.
Het allernieuwste model bus kent nog een mooie innovatie: het MirrorEye camerasysteem van Stoneridge-Orlaco. Twee camera’s aan de zijkanten van de bus vervangen de buitenspiegels. De camera’s beslaan een groter zichtveld dan conventionele zijspiegels. De buschauffeur ziet de camerabeelden realtime op een monitor en heeft zo perfect zicht op weggebruikers naast en schuin achter het voertuig. Het is veiliger voor andere weggebruikers en doordat de camera’s minder uitsteken dan spiegels, is het voor de chauffeur makkelijker manoeuvreren.
Ebusco kijkt continue hoe ze de batterijtechnologie veiliger en efficiënter krijgen. Stevens: “In Deurne ontvangen we live data van alle Ebusco-bussen die in Europa rondrijden. De gemiddelde snelheid, de resterende batterijcapaciteit, zelfs de efficiëntie waarmee de chauffeur rijdt: alles wordt nauwkeurig bijgehouden en geanalyseerd om de bussen en het batterijmanagement tot in detailniveau nog efficiënter te maken.”
“Bij Ebusco zijn we ook bezig met hoe we de bus rijdende kunnen houden in een krappe energiemarkt. Dat doen we niet alleen voor onze bussen. Je kunt onze slimme batterijen een tweede functie geven door deze als buffers in te zetten. Als er weinig energie is, kan de batterij energie terugleveren aan het net en als er juist te veel energie is, kunnen de busbatterijen dit tijdelijk opslaan. Dat betekent dat een grote busbatterij die gedurende de dag wordt opgeladen de stroomnetten ’s avonds kan ontzien, bijvoorbeeld door ze bij een woonwijk te plaatsen. Zo kunnen onze energieopslagcontainers worden gebruikt om het elektriciteitsnet in evenwicht te brengen en kunnen ze een oplossing bieden in de energievraagstukken van nu en in de toekomst.” De eerste slimme Ebusco batterij om duurzame energie op te slaan, is inmiddels verkocht aan Emmett Green Engineering. Begin volgend jaar wordt deze geïnstalleerd bij een landbouw- en loonwerkbedrijf in Noord-Brabant voor het leveren van balanceringsdiensten op het stroomnet.
In Nederland is 25 procent van de bussen elektrisch. Daarmee zijn we koploper in Europa en nemen we wereldwijd zelfs de tweede positie in, na China. Stevens: “Elektrisch is de toekomst en daar willen wij onze rol in pakken. Onze ambitie is groter dan Nederland of zelfs Europa. We zijn onze eerste stappen aan het zetten in Amerika en er rijdt al een Ebusco-bus in Australië. Onze nieuwe productiehal in Deurne is vorig jaar geopend. Daar kunnen vanaf volgend jaar 500 bussen per jaar worden gemaakt. In 2023 wordt ook een eerste fabriek in Frankrijk geopend.”
“We zijn begonnen op de Automotive Campus in Helmond. Brabant kent een bloeiende automotive branche, dat maakt het een logische plek om ons bedrijf groot te maken. Wij werken zoveel mogelijk met lokale leveranciers. Soms is lokaal Europees, maar vaak ook veel dichterbij, hier in Brabant. Zo werken we samen met een regionale partij die ons chassis levert en komen onze designers uit Brabant.” Inmiddels werken er meer dan 500 mensen in Deurne. Per maand komen daar 10 tot 15 nieuwe krachten bij, ondanks het grote personeelstekort in de sector. Ebusco werkt hiervoor samen met hogescholen en universiteiten en biedt enthousiastelingen een dynamische werkomgeving om te groeien zowel in productie als in onderzoek en ontwikkeling. Ebusco is een internationaal georiënteerd bedrijf met een mix van mensen van binnen en buiten de sector. Het inmiddels beursgenoteerde bedrijf zit duidelijk in een stijgende lijn. Dit jaar haalde Ebusco orders voor 232 bussen binnen. In tien jaar tijd groeide het Brabantse bedrijf uit tot een multinational.
Hun focus is nu om de producten die ze hebben op grote schaal beschikbaar te krijgen en zo het openbaar vervoer te elektrificeren. Duurzaam en emissievrij openbaar vervoer als wereldwijde standaard blijft hun missie.
Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal