Skip to Content

Tech Xperience Week Brabant en Brainport

Tijdens de Tech Xperience Week 2018 dompelden we tien internationale talenten onder in het Brabantse ecosysteem. In 2021 volgden we internationals die al in Nederland woonden en werkten. Door hen te laten ervaren en voelen wat Brabant te bieden heeft op het gebied van werken en studeren, maakten we hen ware ambassadeurs voor de regio. Door het hen vervolgens zélf te laten vertellen en deze testimonials als content in te zetten in een wereldwijde campagne, werd het imago van Brabant en Brainport als kennis- en innovatieregio versterkt.

Projectinformatie

Locatie/Regio: Brabant
Betrokken Partners: 
Brainport Development / BOM
Periode: 2018 & 2021
Rol van Brabant Branding: 
Volwaardig partner, zowel strategisch, tactisch, operationeel en financieel
Meer informatie: 
https://brainporteindhoven.com/int/work/tech-xperience

1. De aanleiding van het project

De wereldwijde ‘war on talent’ maakt het aantrekken van internationale professionals steeds uitdagender. Op basis van een verkennend onderzoek onder internationaal tech- en it-talent zijn de diepe drijfveren van de doelgroep achterhaald om te kiezen voor een baan in het buitenland en is onderzocht in hoeverre de regio daar een rol in speelt. Op basis van (o.a.) deze resultaten is samen met Brainport Development een campagne-idee ontwikkeld:  we gaan internationaal talent niet alleen informeren over Brabant, maar ze zélf laten beleven én vertellen dat de Brabantse identiteit uniek is: hier komen innovatie, samenwerking en brede welvaart écht samen.

2. Het doel

Primaire doel was het internationaal vestigen van positieve associaties bij Brabant en Brainport als kennis- en innovatieregio waar internationaal talent tot bloei kan komen en waar volop kansen liggen voor hen.

We positioneerden de regio als high-tech regio met een hoge concentratie tech- en it-banen en maakindustrie, een werkcultuur van ‘open innovatie’, kennisdeling en samenwerking. Zo versterkten we het imago van Brabant en vergrootten we onze aantrekkingskracht.

Secundaire doel was het daadwerkelijk werven van internationale kenniswerkers via de jobportal van Brainport.

3. Het proces

We startten met bepalen van de gewenste contentvorm: testimonials, waarin ánderen vertellen hoe ze de regio ervaren. Brainport zocht via hun jobportal 10 gemotiveerde internationale talenten die in 2018 een week naar Brabant wilden komen. We maakten een programma voor de week zélf: wat gaan we ze laten zien, welke bedrijven bezoeken we, waar gaan we eten? Alles wat zij beleefden, moest on-brand zijn en het gewenste imago van Brabant uitstralen.

Tijdens de week zelf werd er videomateriaal geschoten dat later kon dienen als content voor een campagne.

In 2021 haakte Brabant Branding ook team Arbeidsmarkt en de BOM aan als partners. Vanwege de corona-pandemie konden internationals niet naar Brabant komen. Daarom richtten we ons op internationals die al werkten bij een internationaal tech-bedrijf in Brabant.

Zij kregen een vlogtraining en legden zélf hun ervaringen in het dagelijks leven vast. Ze vertelden ze over de innovaties waar ze aan werkten, over hun bijdrage aan de maatschappelijke uitdagingen, en over hun persoonlijke toekomstdroom. Daarnaast belichtten ze hoe ze het wonen en werken in Brabant beleefden, en de Brabantse mentaliteit: open innovatie en samenwerking, kennisdeling, onconventionele oplossingen, pielen en proberen, veiligheid, work-life balance.

Ook deze content werd ingezet in een internationale campagne om nieuw talent te bereiken.

4. De rol van Brabant Branding

Brabant Branding was vanaf het begin betrokken: van strategie en positionering tot branding en creatie. We zorgden dat de merkwaarden van Brabant in zowel het programma als alle uitingen terugkwamen, zetten mede de campagne op, begeleidden de internationals en hielpen bij het ontwikkelen van authentieke content.

Door deze co-productie werd de campagne breder getrokken dan alleen in/over de Brainport regio. Door de deelname van Brabant Branding, de Provincie en de BOM werd deze campagne mogelijk gemaakt, én werd geborgd dat ook het imago van Brabant als geheel wordt versterkt in de gewenste richting.

“Some say it is not rocket science. Well, at Bradford it ís!”,

Krishti Das Space Engineer bij ASML

5. Het resultaat

We creëerden sterke en authentieke content, waarmee we in de maanden erná een krachtige campagne voerden die bouwde aan het internationale imago van Brabant en Brainport als kennis- en innovatieregio.

Daarnaast groeide de samenwerking tussen partners en nam de trots op het merk Brabant toe. De interessante en soms ingewikkelde discussies over merkenhiërarchie versterkten de samenwerkingsrelatie met Brainport en zorgden voor het beste eindresultaat.

De impact op de deelnemers was groot. Ze ontdekten (én ‘spread the word’) dat samenwerken in Brabant bestaat uit écht kennisdelen, open innovatie. Dat vonden ze verbazingwekkend. Dat de keten in Brabant ervoor zorgt dat het eindproduct écht beter wordt. Nog steeds (2025) werkt een aantal van hen, inmiddels bij andere organisaties, met veel plezier in Brabant. (Charlotte Kjellander)

Vragen, opmerkingen of zelf aan de slag?

Ook werken aan internationale positionering richting jouw doelgroep?Wij denken graag met je mee.

Neem contact met ons op!

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?