Locatie/Regio: Brabant
Betrokken Partners: Brainport Development / BOM / Provincie Noord-Brabant
Periode: 2024
Rol van Brabant Branding: Adviseur en procesbegeleider
Meer informatie: Blog volgt
Brabant bouwt voort op een sterke MedTech-basis, waarin innovatie en samenwerking de identiteit van de regio versterken. Met een complete waardeketen van onderzoek tot productie werkt Brabant aan de zorgoplossingen van vandaag en morgen. Technologische vernieuwing is cruciaal voor de toekomstbestendigheid van het ons zorg systeem.
Het gezamenlijke programma van BOM, Brainport en de provincie Noord-Brabant verstevigt o.a. de reputatie van het de regio Brabant als vooruitstrevende regio die inzet op duurzame groei en brede welvaart. Zo blijft Brabant een krachtig, innovatief (internationaal) concurrerend MedTech-cluster.
Het positioneringstraject van het Brabantse MedTech-cluster had als doel een gezamenlijk narratief te ontwikkelen dat duidelijk maakt wat de sector verbindt en de regio uniek maakt als innovatieve MedTech-gebied. Dit verhaal is gebaseerd op de merkwaarden van Brabant en versterkt de positionering van de regio.
De sessies dragen bij aan gedeeld eigenaarschap, verantwoordelijkheid en betrokkenheid van alle relevante partijen. Daarnaast draagt het bij aan een het bouwen van een sterk community binnen het cluster. Door dit verhaal consequent te communiceren, van strategie tot uitvoering, ontstaat een krachtig, consistent beeld van Brabant als toonaangevende en innovatieve MedTech-regio.
BOM is op verschillende focusgebieden actief met clusterontwikkeling, waaronder het Brabantse MedTech-ecosysteem. De ontwikkeling van deze sector wordt in samenwerking met Brainport opgepakt, waarbij de eerste stap positionering is. BOM, Brainport en Brabant Branding werken hierbij nauw samen, waarbij Brabant Branding het proces ondersteunt met advies, procesbegeleiding en sparring, zodat het traject strategisch en creatief wordt vormgegeven.
Bij het positioneringstraject waren meer dan 15 belangrijke spelers uit het Brabantse MedTech-ecosysteem betrokken, zoals vertegenwoordigers van Philips, Demcon en Rhenus, maar ook relevante overkoepelende organisaties en overheidsinstanties. Het traject bestond uit twee inspirerende sessies van elk ongeveer twee uur op een MedTech-gerelateerde locatie in Brabant, inclusief netwerkmogelijkheden. Dit stimuleerde de uitwisseling van ideeën en versterkte het gevoel van gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
In de eerste sessie is via creatieve werkvormen input opgehaald en zijn gesprekken en discussies gefaciliteerd. Deze input is verwerkt tot een gezamenlijk narratief, dat in de tweede sessie is teruggekoppeld. Daarbij is ruim de tijd genomen om discussiepunten te bespreken, aanvullingen te doen en nieuwe inzichten te verwerken. Het uiteindelijke narratief vormt nu de basis voor verdere clusterontwikkeling. Het proces benadrukte de Brabantse merkwaarden innovatie, samenwerking en openheid, versterkte de betrokkenheid van alle partners en legt een stevig fundament voor een krachtig, toekomstbestendig MedTech-cluster in Brabant.
Brabant Branding speelde een fundamentele rol in het positioneringstraject van het Brabantse MedTech-cluster. We maakte het traject mogelijk en hadden een verbindende een aanjagende rol.
We zagen de noodzaak en het nut van positioneringstrajecten binnen het brede proces van clusterontwikkeling. Als adviseur hebben we geadviseerd over de waardevolle insteek van het traject, zorgden we voor een juiste vertaling van de Brabantse propositie en merkwaarden en borgden we dat alles in lijn was met het Merk Brabant.
Tijdens het positioneringtraject waren we procesbegeleider, waarbij we de juiste stappen en volgorde bewaakten en de rode draad in het proces bewaakte. Brabant Branding was niet inhoudelijk deelnemer, maar zorgde dat het traject effectief, strategisch en consistent werd uitgevoerd.
Als tastbare uitkomsten is er een gezamenlijk narratief voor het MedTech-cluster ontwikkeld, dat als basis dient voor toekomstige clusteractiviteiten.
Daarnaast heeft het traject geleid tot een stevig basis voor samenwerking binnen het Brabantse MedTech ecosysteem. Het heeft gezorgd voor een gevoel van gedeeld eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het consequent en consistent uitdragen van het Brabantse MedTech narratief. En het heeft bijgedragen aan communitybuilding.
De trots en bekendheid van Brabant als innovatieve MedTech-regio zijn versterkt.
Zo legt het traject een stevig fundament voor alle toekomstige activiteiten in het cluster.
Ook werken aan internationale positionering richting jouw doelgroep?Wij denken graag met je mee.
Neem contact met ons op!