Skip to Content
  • Blog 07-10-2025

Identiteit-gedreven branding: meer dan een mooi verhaal

Vraag aan tien mensen waar ze aan denken bij ‘Brabant’, en je krijgt tien keer een glimlach. Da’s al mooi, want positief 😊. De antwoorden lijken vaak ook erg op elkaar, dus kunnen we stellen dat ‘Brabant’ een sterk merk is. Onder andere doordat de identiteit van Brabant diep in haar DNA zit. Volgens de literatuur over regiobranding (we voerden recent weer eens een literatuuronderzoek uit) is dat precies waar je moet beginnen. Niet bij een slogan, maar bij de kern van wie je bent, je identiteit als regio.

Hoe zorgen we nou dat we aan deze sterke associaties iets toevoegen, namelijk de minder bekende maar zeer aanwezige innovatiekracht van Brabant? Bij het meten van geholpen bekendheid blijkt die associatie gelukkig wel sterk te worden herkend. Gelegen in de verbondenheid en samenwerkingskracht binnen Brabant, is ook van innovatie de oorsprong dus gelegen in de identiteit.

Brabant heeft deze les al vroeg omarmd. Sinds 2016 is er een duidelijke positionering als kennis- en innovatieregio, gebaseerd op merkwaarden die gezamenlijk met partners zijn vastgesteld: innovatief, samenwerking, ondernemerschap en leefkwaliteit. Het zijn geen losse kreten, maar filters die bepalen welke verhalen verteld worden, welke projecten gesteund worden, en hoe de regio zich laat zien.

Die aanpak sluit naadloos aan bij de wetenschappelijke literatuur: branding vanuit de binnenkant, geworteld in identiteit, cultuur en ambities. Het is die basis die zorgt voor geloofwaardigheid – en die voorkomt dat regiobranding een dun laagje marketingverf wordt.

In de praktijk betekent dit dat de merkwaarden zichtbaar terugkomen in zowel beleid als projecten. Van internationale tech-samenwerkingen tot initiatieven die de leefkwaliteit in wijken verhogen: het merk Brabant wordt beleefd, niet alleen verteld. En dat maakt het verschil!