Skip to Content
  • 21-05-2025

Dertien regio’s. Eén gezamenlijke ambitie. New Dutch

Gisteren kwamen vertegenwoordigers van dertien Nederlandse provincies, regio’s en steden samen in Tilburg met een gedeeld doel: het versterken, verrijken en verbeteren van het internationale imago van Nederland. Deze samenwerking is uniek. Nog nooit hebben dertien regio’s de handen in elkaar geslagen met als doel om de landelijk reputatie te beïnvloeden.

Nog nooit hebben dertien regio’s de handen in elkaar geslagen met als doel om landelijk beleid te beïnvloeden.

Wat in 2021 begon als een initiatief van Eindhoven/Brabant en Rotterdam – onder de naam New Dutch. Een beweging die de traditionele beelden van Nederland als land van klompen, tulpen en molens aanvult met het verhaal van innovatie, creativiteit en maatschappelijke vooruitgang. Denk aan de uitvindingen van wifi en bluetooth, maar ook aan maatschappelijke innovaties en creatieve kracht.
Onder leiding van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en NBTC | Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, werken landelijke, provinciale en lokale partners nu samen aan een gedeeld narratief. Brabant speelt hierin een actieve rol, om de Brabantse propositie te koppelen aan de landelijke en hiermee het merk hiërarchie te versterken.
De ambitie reikt verder dan branding: het doel is duurzame samenwerking tussen regio’s én een zichtbaarder Nederland op wereldschaal. Een land waarin steden als Tilburg en Eindhoven, regio’s als Brabant, en initiatieven als Van Gogh Homeland bijdragen aan een nieuwe, hedendaagse identiteit van Nederland.

Meer weten of New Dutch of de Brabantse Merken hiërarchie? Neem contact met ons op!