Cookie Consent

InBrabant.nl gebruikt cookies om de site goed te laten werken. 

Meer weten over cookies en hoe we met je privacy omgaan?

Nieuwe techniek zet voedselverspilling in de ijskast

Brabanders leren de wereld vriezen

Het Helmondse bedrijf Bodec wil voedselverspilling tegengaan door voedsel beter en langer houdbaar te maken. Hiervoor ontwikkelen ze apparatuur waarmee de industrie hun processen kan verduurzamen. Eén van deze technieken is Radio Magnetic Freezing.

IJskoud de beste

Bodec is gevestigd in Brabant vanwege de combinatie van kennis, bedrijven en ondernemers in de regio. Frank de Boeff, directeur Bodec: “Deze drie factoren hebben we allemaal nodig. Iedereen is goed in een bepaald stukje. Als je dat voor jezelf houdt, blijf je waar je nu bent. Door samen te werken, kom je verder en bouw je aan iets wat wereldwijd impact kan hebben.” Zoals de nieuwe techniek tegen voedselverspilling, Radio Magnetic Freezing (RMF), ontwikkeld door Bodec in de joint venture van RMF Europe. Jaarlijks wordt een derde van de totale wereldwijde voedselproductie verspild. Er is dan ook grote behoefte aan technologieën die voor een langere houdbaarheid zorgen. Diepvries kent bijna 50% minder verspilling dan de groep gekoelde en verse producten. Toch heeft diepvries geen goede naam: het product zou er slap en waterig van worden en de kwaliteit zou flink achteruit gaan. Met RMF ingevroren producten kunnen na ontdooien als vers verwerkt worden. Ook blijven vitamines, mineralen en voedingsstoffen veel beter bewaard dan met de standaard vriestechnologieën. Het product wordt er minder hard van, waardoor het eenvoudiger te verwerken is. Bovendien kost RMF veel minder energie ten opzichte van vrieshuizen of continue vriezen.

Iedereen is goed in een bepaald stukje. Als je dat voor jezelf houdt, blijf je waar je nu bent. Door samen te werken, kom je verder en bouw je aan iets wat wereldwijd impact kan hebben.”

Verse hamburger

Frank de Boeff: “Normaal gebeurt vriezen met koude lucht of stikstof, waarmee je in korte tijd vriest om grote ijskristallen tegen te gaan. Toch komt er bij het ontdooien een plasje water onder te liggen. Dat betekent kwaliteits- en gewichtsverlies. RMF werkt net als de magnetron, maar dan met radiogolven en kou. Een magneetveld richt zich op de watermoleculen die in samenwerking met de radiogolven in het gelid worden gelegd. Hierdoor kan het product bij een lagere temperatuur bevroren worden, waardoor er kleinere ijskristallen ontstaan. Door zo ‘egaal’ te vriezen, maak je veel minder cellen kapot en blijft de kwaliteit beter. Een met RMF ingevroren hamburger smaakt alsof je een verse hamburger eet.”

Conserveren tegen verspilling

“Er wordt flink wat moeite gestopt in het opkweken van een gewas of dier, maar door de beperkte houdbaarheid van versproducten wordt er veel verspild. RMF is een betere vriestechniek voor versproducten, maar kun je ook zien als conserveringstechniek. Je maakt het product of de reststroom beter en langer houdbaar en koppelt oogst- en verwerkingsmoment los. Restproducten die overblijven tijdens het productieproces kun je invriezen voor verwerking op een later moment, zoals te veel geproduceerde groente en fruit, maar ook dieren die slachtrijp zijn, maar waar op dat moment minder vraag naar is. Er kunnen zelfs nieuwe producten met reststromen bedacht worden in plaats van dat ze als afval eindigen. Zo kun je bijvoorbeeld overrijp fruit, dat niet meer geschikt is voor verkoop, met deze techniek invriezen om het later te verwerken tot sorbetijs.”

Een met RMF ingevroren hamburger smaakt alsof je een verse hamburger eet.”

Voordeel voor alle partijen

Het grote voordeel voor de sector is dat je meer kunt produceren, omdat de tijd dat je het kunt verkopen veel langer is. Bovendien vergroot je je afzetgebied. Je kunt je producten invriezen en hebt zo een veel groter exportbereik. Ook de consument heeft baat bij de unieke techniek. Frank de Boeff: “Voor dezelfde prijs krijgen ze producten van een hogere kwaliteit. Vlees en vis uit de supermarkt is al een paar keer ingevroren geweest; denk aan het ‘kookeffect’ van kipfilet als je hem wilt bakken. Door RMF verliest de kipfilet veel minder vocht, waardoor het bakt in plaats van kookt. Bovendien zijn de producten nog langer houdbaar in je diepvries. En RMF heeft nu al voor nieuwe producten gezorgd. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat als je roomijs met onze techniek maakt, je minder suiker en vet nodig hebt om hetzelfde product te krijgen. Anders smaakt het veel te vol. Het heeft dus dezelfde smaakbeleving, maar is wel iets gezonder.”

Eigen fabriek

Bodec helpt bedrijven ook om hun ideeën verder te ontwikkelen door er productieprocessen voor te ontwikkelen, door het op te schalen of echt in productie te nemen, zodat het naar de markt kan om getest te worden. Frank de Boeff: “Bodec heeft faciliteiten waar je verschillende technieken kunt testen. Je hoeft dus niet zelf direct te investeren in een fabriek. Zo kun je snel naar de markt voor consumentenfeedback. Is er interesse, dan weet je dat het technisch en economisch opschaalbaar is en kun je een eigen fabriek bouwen. Wij bieden een heel snel leertraject voor je groot gaat investeren.” 

We kwamen er bijvoorbeeld achter dat als je roomijs met onze techniek maakt, je minder suiker en vet nodig hebt om hetzelfde product te krijgen. Anders smaakt het veel te vol. Het heeft dus dezelfde smaakbeleving, maar is wel iets gezonder.”

Wereldwijde impact uit Brabant

Bodec zet zijn kennis en expertise in om samen met bedrijven processen en technologieën te ontwikkelen. Zo draagt het bedrijf bijvoorbeeld zorg voor de tests en ondersteuning die nodig zijn bij onderzoeks- en ontwikkelingstrajecten. Daarnaast werkt Bodec ook samen met onderzoeksorganisatie TNO en Wageningen Food & Biobased Research (FBR), het onderzoeksinstituut van de Universiteit Wageningen. Bodec neemt de opschaling, het ontwerp en de opstart van de fabriek en/of productielijn op zich. Bodec is de schakel tussen universiteiten, kennis en industrie. Het bedrijf werkt samen met stagiaires en afstudeerders van Fontys Hogeschool en HAS Hogeschool. Zij helpen bij literatuurstudies, marktonderzoeken of het doorrekenen van businesscases. Kennis die er is, wordt verder ontwikkelt en vervolgens in de markt gezet. Studenten denken mee en kunnen direct de nieuwste innovaties in de praktijk brengen.